DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
 

Kyosho Mini Inferno

Recenze
Recenze

Vybavení do budoucna 
V tomto článku bych se rád zaměřil na věci, který bych v budoucnosti uvítal, jako příslušenství k MI. Nebude se jednat už o žádný tuning, protože MI už je zcela hotové, ale je hotové, co se týká podvozku a ne vybavení, čili elektroniky.
Chtěl bych tedy nějaký pohon do MI, čili střídavý, pak bude potřeba nějaké akumulátory, takže LIpol, dále vhodnou nabíječku, vysílačku a nějaké další drobnosti.
Tak zde zveřejním věci, které bych brzo rád uvítal.

RC Souprava Hitec Aggressor SRX 40MHz PPL Syntheniser

Tříkanálová počítačová volantová RC souprava s frekvenční modulací s výměnným VF modulem SPECTRA s frekvenční syntézou pro ovládání modelů aut
.

Základní údaje:
- paměť pro 10 modelů
- zadání jména modelu (4 znaků)
- mazání paměti
- nastavení velikosti výchylek (EPA)
- obracení smyslu výchylek
- exponenciální průběh výchylek řízení a plynu
- subtrimy
- časovač 1-99 minut
- třetí kanál se skokovým nebo lineárním průběhem

- LCD dispej

Tato souprava by mi bohatě stačila. Její funkce Syntéza si najde volný kanál, který si zablokuje a neexistuje už žádný rušení a vyměňování krystalů. Navíc ji mám blízko v kamenném obchodě.
   

Nabíječ RAYTRONIC C14 AC/DC

Mikroprocesorový rychlonabíječ s balancerem pro 1-14 čl. NiCd/NiMH, 1-6 čl. Li-poly/Li-ion/Li-Fe, 2-12V Pb proudem 0,1-5A. Vybíjení max. 1A. Napájení 12 V/230 V-50Hz.

Základní údaje:
Napájecí (vstupní) napětí: 11 – 15 V stejnosměrných, 100 - 240 V, 50/60 Hz
Typ akumulátorů a počet článků pro nabíjení: 1 – 14 niklkadmiových (NiCd)
1 – 14 niklmetalhydridových (NiMH)
1 – 6 lithiumpolymerových (Li-poly), lithiumiontových (Li-ion) nebo lithium-železo (Li-Fe)
1 – 6 olověných (2 V na článek)
Nabíjecí proud: 0,1 – 5,0 A (po krocích 0,1 A)
Vybíjecí proud: 0,1 – 1,0 A (po krocích 0,01A)
Ukončení nabíjení: delta-peak pro NiCd a NiMH akumulátory(nastavitelná citlivost 5-25mV/článek NiCd resp 3-25 mV/článek NiMH)mezní napětí pro Li-ion/Li-poly/Li-Fe ( 4,1/4,2/3,6V na článek) a olověné akumulátory
Proud balanceru: max. 280 mA
Cyklický provoz: Nabíjení/vybíjení nebo vybíjení/nabíjení, max. 5 cyklů
Rozměry: 157x150x67 mm
Hmotnost: 665 g

Jedná se o nabíječ, který bude hodně podobný Hyperionu EOS 0606i, ale o polovinu levnější, takže pro mě jasná volba. Navíc má zabudovaný balancer, umí vybíjet, takže nemusím nic dokupovat a chodit se třemi krabičkami.
Nabíječe RAYTRONIC pro RCM Pelikán vyrábí korejská firma SJ, dvorní dodavatel nabíječů pro mnoho předních světových modelářských firem.
   

Team Novak Mongoose system 10.5T

Špičkový střídavý systém vyrobený speciálně pro RC modely aut 1/18 a 1/16.

Základní údaje:
- senzorový design pro plynulejší jízdu
- motor s neodymovým sintrovaným rotorem a kuličkovými ložisky
- 40A maximální proud pro zrychlení i brzdu
- regulátor pro střídavé, ale i stejnosměrné motory (s autodetekcí)
- 4 profily, 3 pro střídavý motor, jeden pro stejnosměrný
- možnost vypnout zpátečku
- zabudovaná podpora LiPo (2S a 3S)* i NiMh (4-9 článků) bateriemi
- priorita řízení při jízdě se slabými bateriemi
- BEC 6V/2A
- zabudovaná teplotní ochrana
- vodě odolný obal
- pozlacené kontakty
- zabudovaný výstup pro externí ventilátor
- rozměry a hmotnost 29x24,3mm / 22gramů


Tento combo set od f. Novak chci proto, že je ověřený. Maji ho dost mých známých lidí a říkají, že za tu cenu je to super set, který vyniká kvalitou a funkčností.
Tento set 10.5 má 7300 otáček na Volt a s použitím 2s Lipo to bude masakr :)
  

Li-pol akumulátory a příslušenství


Střídavý systém a akumulátory Nimh, nebo Nicd, tak to už dnes není ono. Ještě ktomu se o tyto druhy akumulátorů Nixx starat, to už mě taky nebaví, a tak není divu, že jasná volba padla na akumulátory Li-pol.

Lithium polymerové (Li-poly) akumulátory představují nejmodernější zdroj energie pro pohon modelů. Vynikají především nízkou hmotností a vysokou energetickou hustotou - tj. velikostí uloženého elektrického náboje vztaženého na jednotku hmotnosti. Vzhledem k tomu, že za krátkou dobu jejich používání se okolo těchto článků již vyrojila řada pověr a nepřesných informací, povíme si o nich něco podrobněji.

Vzhledem ke zcela odlišnému typu elektrochemické reakce probíhající uvnitř článků vyžadují zcela jiné zacházení než běžné niklkadmiové (NiCd) nebo niklmetalhydridové (NiMH) akumulátory.

Základní vlastnosti Li-poly článků:
Li-poly články mají zpravidla tvar plochého hranolu s dvojicí tenkých páskových elektrod vyčnívajících na kratší straně. Celek je zavařen v tuhé plastové fólii. Vzhledem k tomu, že vlastní elektrody jsou z materiálů obtížně pájitelných, jsou k nim naplocho bodově přivařeny pásky z materiálu, který lze pájet běžnou páječkou a cínovou pájkou. Pozor: pájitelný povrch elektrod je z té strany článku, kde je natištěno označení polarity a číselný kód. Elektrody nesmějí být opakovaně mechanicky namáhány (ohýbány atd.).
Jmenovité napětí Li-poly článku je 3,6 V (na rozdíl od 1,2 V u NiCd a NiMH akumulátorů). V provozu nesmí v žádném případě napětí článku překročit 4,2 V při nabíjení a poklesnout pod 3 V. Překročení těchto hodnot znamená s vysokou pravděpodobností nevratné poškození akumulátoru.

Z tohoto důvodu je třeba používat pro nabíjení speciální nabíječe pro Li-poly akumulátory, stejně jako používat speciální regulátory, jejichž ochranné obvody (PCO) zabrání vybití článků pod bezpečnou mez (přejato z www.rcm-pelikan.cz)

Na nabíjení LI-polek je nutné, používat speciální sáček, který zaručí bezpečí Vás, i vašeho okolí. Při špatném zacházení s akumulátory, nebo s jejich nesprávným nabíjením hrozí výbuch, který může způsobit zranění, proto tedy radím, aby na tomto nikdo nešetřil a sáček určitě zakoupil.

    

To je vše, co jsem vtomo článku chtěl napsat a co bych v budoucnosti rád uvítal, na mém modelářském stole :)

Přestavba mého MI - aneb jak zněj udělat závodní stroj

Ještě před touto přestavbou jsem si říkal, zda-li to má cenu, předělávat celý MI a dávat do toho ty peníze. Přeci jenom na začátku to s MI nebylo růžové, muselo se něco vyměnit, ale pak už to bylo vcelku v pořádku. Nakonec jsem došel k rozhodnutí, že si ho vymazlím i přes tyto menší problémy, které mi dopřál.

Hlavní důvody přestavby?

Bylo jich několik. Tento model mě prostě chytil, baví mě a je sním ohromná zábava. Další krok k přestavbě byl ten, že se s těmito modely jezdí závody a chtěl jsem také něčím konkurovat a hlavně si auto dobře nastavit. Hlavní důvod  ale byl nový pohon, a to střídavý systém, který obnáší velkou sílu a tak auto muselo být schopné této síle vzdorovat a něco vydržet.

Nyní přejděme k samotné přestavbě.

Když jsem vybíral díly, chtěl jsem hlavně díly kvalitní, přesné a od známého výrobce. Volba padla na díly Atomic (www.rccar.cz) , jedná se o firmu, která vyrábí nejvíc tuningových dílů na menší měřítka v kvalitním provedení. Sice si připlatíte, ale za to dostanete perfektně propracovaný díl. Díly jsou z vysoce tvrdého hliníku, které jsou postříkány několika vrstvami eloxu, modré barvy.

Když jsem vybral díly, které budou co nejvíce zatěžovány, jako například parohy tlumičů, poloosy, diferenciály, ozubená kola, klouby zatáčení, unášeče a mnoho dalšího, vybral jsem také některé díly, které vymezí vůle na podvozku, ale už nejsou tolik potřebné, jako například ramena náprav, táhla řízení.

Pak už následovali díly, které jsou tzv. pouze pro okrasu a pro dobrý pocit, že máte auto celé v hliníku J, třeba držák křídla, držáky karoserie ( tyto jediné díly jsou od f. 3Racing ). Chtěl jsem auto, které bude odolné, ale také nastavitelné, jako závodní podvozek, tak jsem ještě koupil sadu nastavitelných ramen, různé kloubky a závitové tyče.

Poté ještě přišlo celé spodní plato z hliníku, potažené eloxem od f. Mipa Car.

Najednou to vše leželo přede mnou na stole a já se mohl pustit do realizace.

Průběh:

Zprvu jsem se pustil do náprav. Na přední nápravě vyměnit přední C-huby, ve kterých nyní nejsou žádné vůle a nemusím se bát, že je někde ustřelím. Akorát jsem zde objevil jednu nepřesnost, že drhl joint v „Céčku“, tak jsem to musel připilovat, ale jinak je vše pořádku. Následovaly poloosy od f. Xspeede, umožňující použití kol z modelů 1/10 a auto rozšíří asi tak od 3cm, čili 1.5cm z každé strany. Poloosy jsou zesílené, takže budou odolné, vůči kroutícímu momentu, který vyvolá střídavý motor. Dále jsem vyměnil spodní ramena, který dodají na pevnosti, horní ramena, která jsou teď už nastavitelná a ještě platíčko, které drží karoserii, jako výstuhu.

Přední náprava byla hotová, a já se mohl pustit do zadní, která byla jednoduší. Tady už jsem měl namontovaný parohy, který drží tlumiče, jako na přední nápravě. Na zadku byli už namontované i zadní kameny, který drží na rameni, jimiž prochází poloosa s pointem. Namontoval jsem tedy držák křídla, což bylo jednoduché, navíc má i nastavitelný přítlak J, což mi přijde, jako taková blbůstka, ale proč ne. Doladil jsem odklony, nastavil sbíhavost na -2, pomocí fofr držáku by Atomic a hodil druhé poloosy s unášeči od Xspeede.

Nápravy jsem tedy měl hotové, tak jsem je doladil, co se sbíhavosti a rozbíhavosti týče, nastavil odklony a nápravy připevnil na hliníkové spodní plato od f. Mipa.

Nyní jsem musel namontoval servosaver. Dvě zavitový tyčky připevníte k platu, na kluzný nožičky nasadíte táhlo řízení, zašroubujete kulový čepy a přes kloubky zacvaknete na přední nápravu, respektive na táhla od přední nápravy, která určují směr předních kol. Ještě utáhnete pružinku, která zaručí přesnost a rychlost otočení. V tomto servosaver žádný problém nebyl, vše sedělo tak jak mělo a nejsou vněm tak sedlácký vůle, téměř žádný, jako v plastovým origo.

Dále jsem utáhl středový diferenciál, který jsem zasadil do středového domku, dal jsem nové převodové kolo na spojku, kterou jsem utáhl a zasadil do domku. Domek jsem s polečně s hnacími Karbany přišrouboval k platu.

Mezitím jsem motor ze starého držáku přesunul na nový, hliníkový, který bude pobírat větší teplo a také přidělal k platu a vymezil vůli, mezi ozub. koly, aby se nehoblovaly.

Dále jsem přidělal držák serva, nasadil servo do držáku a přes kulový čep nacvakl na servosaver. Přes vysílačku jsem si vyladil trimy a potřebný další funkce a podvozek byl bezmála hotov.

Nasadil jsem kola do terénu, Ripmaxi, s koly jsem přeměřil geometrii podvozku, popř. předělal a nainstaloval elektroniku.

Elektronika mi zabrala maximálně 30 minut a podvozek byl kompletně připravený.

K nápravám jsem zapomněl říci, že jsem po pořízení MI, ze začátku koupil také kuličkové differenciáli od f. Atomic, které jsem nastavil podle mých představ, ale o tom se už více dočtete v sekci Tuning.

Přestavba je nyní u konce a já jí dělal dva sváteční večery. Během přestavby jsem se nezdržel u nějakého problému, jediný byl ten, který už jsem popisoval výše s předním C-hubem.

Všechny díly od ATM, tak 3Racingu byli přesný a myslím, že to za to stálo.

Když jsem si později byl s modelem zajezdit, přestavba se ukázala v plném světle, a bylo to znát všude.

Podvozek se nekroutí, krásně sedí do začátek, při doskoku se nevlní a krásně drží svůj směr.

Ještě až přibyde nový střídavý pohon, bude to určitě super poježdění.

Na závěr chci dodat, že tato přestavba posunula MI o hodně dál k lepšímu, stal se zněj už opravdu závodní podvozek a investice do něj se vyplatila, když vyšla řádově přes 15 000 Kč.

To je vše, na závěr přikládám detailní fotky (www.deacon.rajce.idnes.cz/MI_-_detaily/ )

        


Kyosho Mini Inferno Buggy 1/16

Tak ze začátku začněme třeba tím, co to Mini Inferno je, jeho základní vlastnosti a funkce.

MI je model od japonské firmy Kyosho, která se specializuje na výrobu modelů. Tento model je určený jak začínajícím modelářům, tak i zkušenějším jezdcům na závodní dráhy a závody u nás, právě těchto zmiňovaných modelů MI si už oblíbila velká skupina lidí.

 

Tak nyní už přejděme k samotnému modelu. MI je v měřítku 1:16, čili 16x zmenšený, než jeho „skutečná“ předloha. Jedná se o buggy, která je určena převážně do terénu a haly. Jeho pohon je zajištěn el. motorem, který pohání všechna čtyři kola, přes mezinápravový diferenciál, tzv. středový. Základní pohon není nejhorší, avšak chce to vyměnit obyčejné tužkovky, a nahradit je pořádnýma článkama typu 2/3A. Pak samozřejmě musíte počítat stím, že už to nemusí vydržet regulátor a přejít na lepší, nebo rovnou na střídavý pohon.

Firma Kyosho udělala pěkný model, dost na něm vydělala, ale i ušetřila, protože i MI má své mouchy. Jedná se třeba o špatnou elektroniku v základním provedení, některé plasty a funkční součásti, jako např. differenciáli, ozubená kola, poloosy.

Nadruhou stranu, nebudeme firmu Kyosho hanit a řekneme taky nějaké dobré stránky MI, jako jsou kuličková ložiska, robustnost materiálů, a tak podobně.

MI je levná záležitost, pro začátek modelaření, ale jakmile sním půjdete jezdit, obzvláště ven, do terénu, tak začnou odcházet také díly, které jsou buďto špatně zkonstruované, nebo hodně namáhané.

Tím budete častěji sahat do peněženky a nakupovat spoustu dílů a vylepšení.

Tímhle jsme si zhruba řekli nějaké zmínky o MI a jeho vlastnostech.

 

    

Regulátor Dsys MD30DCRS


Tákže jsem konečně sehnal můj vytoužený regulátor od firmy Dsys ( www.dsys.cz )
Jedná se o regulátor, umožňující plynulé řízení otáček stejnosměrných motorů například Speed, MIG, atd, označovaných také jako třídy 300, 400, 480, 500 a 600 v modelech aut, lodí a letadel, napájených pouze z akumulátorů Nixx, Li-lon, Li-pol a Pb.

Regulátor lze použít bez potřeby programování, pokud Vám zadané hodnoty budou vyhovovat. Pokud ne, můžete jej jednoduše naprogramovat pomocí svého Ovladače nebo Přijímače.

Regulátor Dsys vyniká především svou jednoduchostí, kvalitou, malými rozměry a hmotností a bezpečnostními ochranami.

Regulátor, díky svým rozměrům a hmotnosti můžete používat právě v menších modelech a letadlech.

Je vyroben z velmi dobrých materiálů, osazen moderními SMD součástkami, které jsou po osazení chráněny speciálním lakem. Lak chrání regulátor před vlhkostí, klimatickými vlivy a snižuje vliv mechanických otřesů a tím poskytuje regulátoru dlouhou životnost a spolehlivost výrobku.
 

Bezpečnostní ochrany

Start a ochrana motoru
Start je možný pouze z minimálních otáček ( neutrálu ). Regulátor kontroluje otáčení motoru a při jeho poruše zastaví proudové buzení do motoru.

Automatická tepelná ochrana
Při vyšších teplotách regulátoru se začne pozvolna snižovat maximální proudový odběr. Při zvýšení teploty k 90°C se sníží výkon na polovinu. Motor se zastaví, pokud nastane teplota vyšší 110°C. Poté je start možný, až vše vychladne.

Integrační proudová ochrana
Kontroluje zatížení regulátoru a zastaví proudové buzení do motoru při překročení dovoleného špičkového proudu.

Automatická ochrana akumulátorů
Zajišťuje omezování nebo vypnutí výkonu regulátoru dle nastaveného omezovacího napětí Uo. Po vypnutí regulátoru Vypínačem začne regulátor oznamovat ( pípáním ), že jsou stále zapnuty akumuulátory.

Podpěťová ochrana
Zastaví buzení do motoru při snížení napětí akumulátorů pod 3.5V

Přepěťová ochrana
Neumožní start motoru při vyšším napětí akumulátoru, než je povoleno. (14.5V)

Signálová ochrana
Maskuje výpadek, nebo rušení signálo po dobu 0.8 v režimu Auto.

Technické údaje
  • super-univerzální programovatelný značkový regulátor pro modely aut, lodí a letadel se stejnosměrnými elektromotory (až ř. 600)
  • v režimu "auto" možnost nastavení tvrdosti brzdy.
  • napájení: 4-10 Nixx, 2-3 Li-xxx (max. napájecí napětí 14,5 V)
  • rozměry: 34 x 25 x 9 mm
  • hmotnost: 27 g
  • max./trvalý proud vpřed: 33 A/ 26 A
  • max./trvalý proud vzad: 22 A/ 16 A
  • max. řídící frekvence: 3 kHz
  • vypínací napětí: 3,5 V
  • BEC: 5 V/ 2 A
  • Ochrany: tepelná, proudová, přepěťová/podpěťová, signálová
  • Nastavitelné parametry: typ vysílače, model, typ článků akumulátorů, omezovací napětí, výkon při omezení napětí, tvrdost brzdy/deceleraci, akceleraci, vůle neutrálu
  • Způsob nastavení-programování: páčkou plynu nebo programovací kartou MDPG104
MD - označení
30 - Maximální proudové zatížení 30A
DC - stejnosměrný
R - obousměrný ( zpátečka )
S - vypínač ( verze bez S ho nemá )


Klady - Programovatelný, zpátečka, jednoduchost, spolehlivost, bezpečnostní ochrany, rozměry a hmotnost a výkonost.

Zápory - Zatím jsem žádné nenašel a ani na něj neslyšel. Takže doufám, že ani nenajdu :)



Tak, to je tak asi vše, co bych napsal o tomto super Regulátoru, který mě jenom těší a doufám, že nezklame ;)
MD 30 DCRS - jednosměrný/obousměrný regulátor 30 A s vypínačem a BEC 
 Vytvořeno službou WebSnadno.cz  |  Nahlásit protiprávní obsah!  |   Mapa stránek